سئزه وه در - siyza ve dar (سیزده به در)

سئزه وه در - siyza ve dar

سیزو در – siyzou dar 

(سیزده به در)  

از آنجاییکه در خرم آباد روز سال تحویل ( روز نوروز ) را جزء سال جدید بحساب نمی آورند ، معمولا سیزدهم روز سال نو ، با چهاردهم فروردین در تقویم رسمی ایران ، منطبق می شود .

و بهمین دلیل ، خرم آبادیها ، بجایی سیزده به در ، چهارده به در دارند ، یعنی به جای اینکه روز سیزدهم نوروز را جشن بگیرند همان مراسم را در روز چهاردهم نوروز انجام می دهند . و سیزده بدر را ، « سیزه غریو »- siyza gharivou ( یعنی سیزده به در غیربومیها و بیگانگان ) می دانند .

البته در سالیان اخیر بنابر دلایل متعدد این مراسم هم تغییر پیدا کرده و بیشتر مردم مانند سایر نقاط کشور همان سیزدهم فروردین به سیزده بدر می روند . برخی نیز هر دو روز را بیرون می روند . ولی بیشتر خانواده های اصیل و ریشه دارد خرم آبادی همان « چارده و در » - chArda ve dar (چهارده به در) را جشن می گیرند .  

اما گذشته از روز برگزاری این جشن  چگونگی آن به این قرار است .اقوام یا دوستان و یا همسایگان سپیده و یا شب قبل از روز جشن در مکانی گرد هم امده و در آنجا مستقر میشوند و با هیجان و شور حالی زبانزدنی به  بازیهایی نظیر

دال پلو-  dAl palow 

هرازگونی -  herAz goni

پئرو peroo - 

جوزو - jouzo

قاوو -   qAow 

و..

می پردازند که علاوه بر پر جنب و جوش بودن و شادی آفرینی شان ، بن نوبه ی خود نوعی ورزش به حساب می آیند .

موسیقی و پایکوبی ، دس گرته (das gerete) – ( رقص محلی  ) نیز همواره یکی از برنامه های ثابت این روز می باشد . 

/ 9 نظر / 18 بازدید
جلال اسفندياري

سلام بر احدآقا احدجان در حقيقت برای راولين بار است که ميشنوم برخی از اقوام ما بجای سيزده بدر چهارده بدر دارند تاآنجاکه سراغ دارم قوم لر يکی از اقوام اصيل ايرانی وآريائيست همه ی آريائيهای ايرانی تبار روز سيزدهم را سيزده بدر ميروند ولی نميدانم در لرستان ما چرا چنين تغييری صورت پذيرفته است راستی آقا احد شمارا در وبلاگ خود خيلی وقت پيش بواسطه باب طبع بودن نسبت به انديشه های خودم در وبلاگ خود ليک نموده ام البته با اجازه شما موفق باشيد

لاله

سلام جناب رستگار فرد من دانشجوی صنايع دستی هستم و تحقيقی راجع به مفرغ لرستان دارم اما مايلم که از خصوصيات و اداب و رسوم لرستان خصوصا در عهد باستان هم در تحقيقم استفاده کنم خيلی اتفاقی به وبلاگ شما برخوردم خوشحال ميشم اگر مطالبی داريد که به درد من می خوره برای من بفرستيد البته اگر ممکنه و باعث زحمت نمی شه. با تشکر

آشنا

سلام دوست عزيز او لاز همه هرچند دير اما سال نو مبارک سال خوب و خوشی را برای شما و خانواده محترمتون آرزومنديم . شما به گردن قوم لر حق داريد که چنين فرهنگهای نهفته رو بازگو می کنيد . به نوبه خودم از شما متشکرم . يا علی

هؤمشهری

با سلام شما دوست عزيز از وبلاگ صدای ملت بازديد کرده بوديدُ سپاس گذارم ام لازم به توضيح است اين وبلاگ به درخواست يکی از هواداران هفته نامه صدای ملت ايجاد شده و هنوز منتظر مطالب آن از طرف مدير مسئول هفته نامه ُ آقای بيرانود است. اما اميد است با موفقيت آميز بودن اين وبلاگ به زودی دامين و هاست آن نيز خريداری شود البته از تجربه و تئان شما هم بهره خواهيم برد امضاء يک هؤمشهری خرمؤايي

Mr MaJiD

ba salam khedmate shoma dost aziz ahad jan omidvaram ke 13 khosh begzare vaghti herazgo kardi yade ma bash in dor az mihan kenare shahre veniz darim yade khormoa ra mikonim ya hagh

خليلي

سلام سال نوتان پر ازشادی و توفیق

اسماعیل

با سلام خدمت شما دوست عزيز واژه دال پلو در متن سيزه و در در اصل دال پرو (دال پران ) است . در ضمن از دیدار این سایت بسیار خوشحال شدم . موفق باشید .

ترانه

لطف کن اول تحقیق کن بعد چرت و پرت برای خودت بنویس .ماجرای ۱۳بدر چیزدیگهای است نه چرت وپرتی که نوشتی وبلگ درمورد یک قوم نوشتن کاربی ارزشی نیست باید کارشناس اون موضوع باشی بعد به خودت جرات نوشتن بدی هدفت فقط نوشتن ودرست کردن وبلاگ نباشه